Ljubljana Slovenie

26 juni 2013 - Ljubljana, Slovenië

Ljubljana is niet groot. Maar daarom juist een vriendelijk overkomende stad waar een prettige sfeer vanuit gaat. In het oude stadscentrum staan mooi gekleurde Italiaans aandoende gebouwen. In het hart van de oude stad ligt een unieke 3-voudige brug. De Tromostovje brug. Dan is er nog de Drakenbrug en de “Love”-Brug. Een brug waar verliefde paartjes een hangslot aan de staaldraden van de brug vastmaken. Als symbool van liefde voor elkaar.

Ook het kasteel (Ljubljanski Grad) dat je vanuit de stad hoog op de berg kunt zien liggen, is uiteraard één van de grote trekpleisters voor toeristen. En daar horen wij ook bij. In plaats van met de benenwagen langs de eindeloos hoge trappen naar de burcht omhoog te klauteren, nemen we de “Funicular”(=lift). Die gaat super steil omhoog, best eng voor iemand zoals ik met hoogtevrees. Eenmaal boven heb je vanuit de uitkijktoren een magnifiek mooi uitzicht over de stad en directe omgeving. Gelukkig is het vandaag helder en is het uitzicht haarscherp. Boven op de uitkijktoren van de burcht moet ik even aan Jet denken. Kan me heel goed voorstellen dat zij vorig jaar tijdens haar 6 maanden stage in Slovenië genoten heeft van de stad en het leven in dit mooie land.